På tur til København og Oslo

Christian havde vundet et mini-cruise med Oslo båden og vi besluttede os at gøre en tur ud af det. Vi havde taget et par fridage og tog toget til københavn. En lang togtur som børnene klarede så flot.
Da vi ankom til København, læssede vi straks vores bagage af på hotellet og tog en tur i Tivoli. Vi havde først tænkt os at det bare skulle være en lille tur uden turbånd, men det var bestemt ikke noget der passede børnene, så vi måtte have den store pung frem så børnene kunne prøve. Det er jo heller ikke hver dag man kommer i tivoli. Og der var virkelig mange ting af prøve. Jeg tog med i det med højder og Christian tog med i det der drejede meget rundt 🙂

Jeg blev dog testet lidt da Anna mente vi skulle op i en meget høj karrusel. Men det gik, selvom det var meget koldt deroppe og det gav et kæmpe sug i maven da vi kørte op. Tivoli er vildt flot når mørket falder på, men der var næsten for mange mennesker. Til sidst var vi så trætte at vi slet ikke kunne overskue noget. Så vi skyndte os retur til hotellet og Christian løb efter Mc Donnalds mad, som vi spiste på hotelværelset inden vi så Voice junior og faldt i søvn.

Næste dag fik vi dejlig morgenmad på hotellet inden vi begav os på sightseeing i København, det småregnede og var en rigtig grå dag. Ruten var nøje planlagt. 10 km fra hotellet ved Tivoli til Oslo færgen, forbi nogle af de sædværdigheder man bare skal se. B.la. Rådhuspladsen, Rundetorn, Kongens Have, Rosenborg Slot, Amalienborg, Den lille havfrue mv. Børnene klarede det så flot. PÅ et tidspunkt var vi ved at gå totalt sukker kolde og det var så svært at finde et sted hvor vi kunne spise. Vi endte på at sted hvor vi fik en noget dyr kop kaffe, lidt kage og lidt juice, men når det er tiltrængt og der ikke er andre muligheder så betaler man gerne. Vi nåede frem til færgen i fin tid. Christian tog S-toget tilbage til hotellet for at hente vores bagage, og så var det ellers bare om at komme ombord på færgen.

Afslapning og hygge på færgen om aftenen, vi var alle godt trætte. Anna havde dog lige energi til at deltage i en tegnekonkurrence. Vinderen blev offentliggjort kl 19.30 og vi tænkte vi hellere lige måtte vende forbi og det var heldigt, for Anna havde vundet. Hun var så glad og så stolt og samtidig så omsorgsfuld over for Aksel. Hvor var det bare helt fantastisk at se hende sådan ” Det er første gang i mit liv at jeg har vundet en tegnekonkurrence”.

Vi ankom til Oslo i det smukkeste frostklare vejr Det var så smukt at sejle ind til Oslo. Vi var dog stadig meget trætte efter gårsdagens lange gåtur, så vi besluttede os for bare at gå en tur ind til det nærmeste indkøbscenter for at kigge lidt på butikker. Men det var nu ikke meget ved, alt var helt utroligt dyrt. Men turen frem og tilbage var rigtig smuk.

Vi gik ombord på færgen noget tid inden den skulle sejle. Vi fik købt børnekort til børnene, som var et kæmpe hit, der var både is, skattejagt, heste væddeløb, drinks mv. Vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag og aften på færgen.

Vi ankom til København ved 10 tiden og havde desværre først booket billetter til toget til kl. 13, så der var lidt ventetid på Hovedbanegården, men også det gik nu helt fint.

Det havde været en rigtig hyggelig tur, hvor vi virkelig havde oplevet meget, men det var nu også dejligt at komme hjem, hvor der var lidt mere plads og knap så mange mennesker omkring en hele tiden.